Workshop - kreativ proces

Processen – sådan laver vi hjemmesider

Vi sætter stor pris på at gennemføre faste processer. Det er mere effektivt, vi kan løbende forbedre processen og endelig er vi sikre på, at vi når hele vejen rundt. Det betyder også, at vi klart kan fortælle jer, hvilke forventninger vi har til jeres indsats undervejs.

Skal du i gang med ny hjemmeside eller webapplikation hos Operate Technology A/S, kan du på denne side læse mere om processen.

Modellen og øvelserne

Procesmodel for udvikling af hjemmeside

Vores analyse af hjemmesider er bygget på Jesse James Garretts The Elements of User Experience”. Vi har fordansket den lidt, og arbejder med fem faser i analysen. For hver fase har vi defineret et sæt af øvelser vi laver sammen.

1Det overordnede mål. Hvorfor bygger vi hjemmesiden? Her er det vigtigt at skelne mellem interne og eksterne mål. Det er selvfølgelig vigtigt at holde fokus på, hvad I skal have ud af hjemmesiden - men det er mindst lige så vigtigt, at huske at brugerne ikke bare kigger forbi jeres hjemmeside for sjov. De kommer med en opgave – og det skal jeres hjemmeside kunne levere.

  • Jeres målhierarki
  • Målgruppeskema. Hvilke persongrupper besøger jeres hjemmeside, med hvilket behov. Og hvordan får de det opfyldt
  • Evt. kon-kollega analyse (hvad gør de andre)

 

2Omfanget. Når vi har defineret de mange mål hjemmesiden skal leve op til, skal vi finde ud af om alt skal med. Har I ressourcerne til at drive en blog, og er den supersmarte beregner faktisk mulig at bygge. Vi hjælper med at få hjemmesidens omfang fastlagt, så det også er realistisk.

  • Indholdsdemografi. Hvilke typer af indhold skal med, hvilket mål understøtter de, og hvem laver det!
  • Funktions-brainstorm og specifikation

 

3Organisering. Når vi har styr på hvilke mål brugerne kommer for at få opfyldt, og hvilket indhold og funktioner, der løser disse mål, er det naturligt at planlægge organiseringen. Skal hjemmesiden opdeles efter målgrupper, efter hvilke typer af opgaver der skal løses, kronologisk eller efter emner og kategorier. De fleste hjemmesider er et sammensurium, men det er vigtigt at vi identificerer den organisering jeres brugere kan forstå. Alt for mange hjemmesider er blevet bygget efter organisationens eget hierarki, behovet for at fortælle egne historier eller helt simpel efter intetsigende bånd med flotte billeder!

  • Kategorisering og emner
  • Sitemap

 

4Opbygningen. Nu skal hjemmesiden indrettes. Hylderne med de rette produkter skal placeres de rigtige steder! Vi tegner skelet-diagrammer for forsiden og de sidetyper, der udgør hjemmesidens grundstamme. Vi har ikke designet på endnu – men skarpt fokus på sidernes funktion. Det er vigtigt at følge konventionerne på internettet, så det føles naturligt for brugerne at navigere på jeres side.

  • Wireframes. Skeletopbygning af de enkelte sider.

 

5Overfladen – det endelig design. Først nu er vi faktisk klar til at tale om designet. Hvilke farver og fonte er I mest til? Skal det være en kompakt eller luftig side? Har I adgang til mange billeder? Findes der allerede en grafisk profil vi skal læne os op ad?

  • Grafisk brief
  • Design


På modellen ovenfor er der tegnet en pil der fører tilbage igennem tragten. Erfaringen siger, at når designet kommer på, medfører det justeringer i nogle af de tidligere beslutninger. Her er det godt at have beslutningerne fra det forrige til at holde fast i formålet, men selvfølgelig bøje hvor det er nødvendigt.

Resultatet af processen er en specifikation af hjemmesiden med struktur og design.

Flowet og tidsplanen.

Flow og tidsplan varierer naturligvis for hvert projekt, alt efter størrelse og kontekst. Er det en helt ny hjemmeside? Er der tale om flytning af en gammel med meget revision? Er der komplicerede funktionaliteter?

Illustration af proces for udvikling af hjemmeside

Set i fugleperspektiv ser det nogenlunde således ud:

  • Opstartsmøde, hvor projektet startes og tidsplanen fastsættes. Vi aftaler også, hvilke dele af processen der evt. udgår eller udbygges.
  • Workshop, hvor hjemmesiden (eller applikationen) planlægges
  • Udkast til løsning
  • Review workshop, hvor udkast til løsning og design diskuteres og revideres (gentages flere gange for større projekter)
  • Opsætning og konfiguration af hjemmeside (eller applikation) med funktioner og design
  • Undervisning og oplægning af indhold
  • Overtagelsesprøve og kvalitetssikring
  • Lancering af hjemmesiden (eller applikationen)

Til at styre projektet benytter vi Trello boards og kommunikation via e-mail. Vi har bevidst fravalgt større tekniske løsninger, for ikke at skabe unødvendigt bureaukrati.

Forventninger til jer.

Vi kan ikke lave jeres nye hjemmeside alene – I skal også på banen. I skemaet nedenfor kan I set et eksempel på hvad processen betyder i detaljer for jer.

Aktivitet

Formål

Konkret output

 

ANALYSE

   

Opstartsmøde

(1-1½ time)

Proces, tidsplan og deltagere planlægges. På opstartsmødet drøftes væsentlige risici.

Forventninger afstemmes.

  • Projektopstartsdokument, inkl. deltagerliste
  • Tidsplan
  • Deltagerliste
  • Liste over opgaver kunden skal forberede til workshoppen

 

Workshop

(6 timer, evt. opdelt på to dage)

Hjemmesiden planlægges. Operate Technology benytter fast analysemodel for at komme hele vejen rundt. Der gennemføres 8 faste øvelser.

Forventninger til kunden:

Kunden deltager på workshop med personer, der kan træffe beslutninger om hjemmesiden.

Kunden møder forberedt (ca. 7 timers forberedelse) og har inden afleveret spørgeskema.

Følgende konkrete øvelser udfyldes:

  • Intern målprioritering
  • Brugernes vigtigste mål
  • Indholdstypekortlægning
  • Funktionsvalg
  • Sitemap
  • Kategorisering
  • Sideopbygning og navigation
  • Designprincipper

Efter workshoppen laver Operate Technology skriftlig opsamling på øvelserne – sendes til kunden 1-2 dage efter. Evt. liste med særlige spørgsmål til kunden.

 

Feedback fra workshoppen

 

Mulighed for kunden til at tænke over workshoppens konklusioner, og diskutere det i fred og ro.

Forventninger til kunden:

Kunden afsætter 4-5 timer til at kigge materialet igennem, 5-8 timer til at opdatere indholdskortlægning og 10-15 timer til at producere eksempler på forskellige typer indhold.

Kunden fremsender følgende til Operate Technology:

  • Kommentarer til øvelserne
  • Eksempler på de forskellige typer af indhold, der kommer til at være på hjemmesiden
  • Evt. udarbejdet inventarliste
  • Evt. udarbejdet emneordsliste

 

Udarbejdelse af løsningsbeskrivelse og designudkast

Operate Technology laver, på baggrund af workshop og kundens tilbagemelding, udkast til løsning og design.

Operate Technology fremsender følgende:

  • Konfigurationsdokument med kundens feedback indarbejdet
  • Design på forside, underside og listeside

 

Revisionsworkshop

OBS: Dette punkt gentages efter aftale/behov

Vi mødes og gennemgår design og løsningsforslag,

Forventninger til kunden:

Kunden møder forberedt. Har gennemlæst fremsendte dokumenter. Kunden møder beslutningsdygtig.

Operate Technology leverer efterfølgende:

  • Revideret konfigurationsdokument
  • Justeret design

 

Godkendelse

Sikrer at der er enighed om løsningen. Mindre justeringer kan selvfølgelig indarbejdes – klares pr. e-mail.

Forventninger til kunder

Kunden gennemlæser og gennemser revideret design og konfigurationsdokument.

Efter denne fase er

  • Løsningsbeskrivelsen godkendt
  • Design godkendt

Operate Technology fremsender udkast til overtagelsesprøve.

 

IMPLEMENTERING

   

Opsætning af CMS og implementering af design

 

Udvikling af hjemmesiden.

Forventninger til kunden:

Kunden er til rådighed for afklarende spørgsmål.

Operate Technology leverer:

  • Hjemmeside opsat med aftalt design og struktur. Klar til brug.

 

KLARGØRING

Undervisning og gennemgang af hjemmeside

Kunden lærer at benytte hjemmesiden.

Forventninger til kunden:

Kunden møder op med de personer (normalt 2-3 personer) der skal vedligeholde hjemmesiden. Varighed 4 timer.

Kunden medbringer nye eksempler på alle typer indhold, herunder billedmateriale og filer.

 

 

Operate Technology leverer:

  • Opgaveark
  • Brugervejledning i systemet væsentligste funktioner for redaktører og webmastere
  • Mini-kursus for op til 3 brugere

 

Start på oplægning af indhold

Kunden bliver fortrolig med systemet og evt. fejl identificeres.

Forventninger til kunden

Efter undervisning i brugen af systemet benytter kunden minimum 10-14 timer på at benytte systemet. Dels for at kurset ikke glemmes og dels for at opdage evt. fejl. Kunden indrapporterer fejl efter fast skema (genskabelsesrapportering).

 

Evt. levering af udtræk fra gammel hjemmeside med URL på siderne. Under oplægning af indhold oprettes Redirects så Google ikke bliver fornærmet/forvirret hvis siden skifter adresse. Kan indlæses maskinelt, hvis den mappes op i Excel. Regn med 3-5 timers arbejde.

Operate Technology leverer:

  • Svar på almindelige support-spørgsmål

Kunden leverer:

  • Fejlmeddelelser

 

Rettelser af fejl

Systemet finpudses og fejl rettes.

Operate Technology leverer:

  • Fejlrettelser

 

Overtagelsesprøve på hjemmeside

For at sikre systemets kvalitet gennemgås en detaljeret overtagelsesprøve. Prøven munder ud i evt. handlingsplan for rettelse af identificerede fejl/mangler/ønsker.

Forventninger til kunden:

Varighed 4-5 timer.

Skal medbringe

  • Eksempler på alle typer indhold
  • Billedmateriale, filer

Operate Technology står for:

  • Overtagelsesprøve gennemføres og der afrapporteres skriftligt. Prøven gennemføres sammen med kunden
  • Evt. handlingsplan for fejl/mangler/ønsker

 

LANCERING OG AFSLUTNING

   

Lancering af hjemmeside

DNS-records flyttes så de peger på den nye hjemmeside

 

Hjemmesiden er i luften.

 

Operate Technology igangsætter Google Analytics og anmeldelse af siden til Google for indeksering

 

 

 

 

 

 

Drupal hjemmesider og digitale kommunikationsløsninger