Ipad med Google Analytics

Søgemaskineoptimering

Optimering af hjemmesider til søgemaskiner er måske den vigtigste opgave, hvis I ønsker synlighed for potentielle brugere. For videns- og informationstunge hjemmesider gælder det at op mod 70 procent af alle besøg kommer fra søgemaskiner.

Resten kommer som en blanding fra nyhedsbreve, sociale medier og direkte links.

Brugerne skriver meget sjældent jeres webadresse direkte og starter fra forsiden og bevæger sig nedefter. Faktisk starter 70% af alle besøg på en underside, ikke forsiden. Det giver god mening. De besøgende er på jagt efter viden eller information, der løser et specifikt behov, og det sker sjældent på forsiden, med mindre man blot har en kampagneside for en simpel mobilapplikation.

Optimeringens kerne

Optimering til søgemaskiner er som deltagelse i en skønhedskonkurrence. Først skal siden laves så god, at den kommer med i konkurrencen. Dernæst skal den have nok stemmer til at komme i top! Stemmer svarer i denne sammenhæng til links, der peger på jeres hjemmeside.

Optimering af hjemmesider er derfor ret enkelt, men samtidig hårdt arbejde:

  • Lav noget fantastisk indhold, som indeholder de rette ord, og det indhold brugerne leder efter. Brug gerne lyd, billede og spændende grafikker
  • Sørg for at andre laver links til jeres sider, og deler dem på de sociale medier.

Undersøgelser viser at den gennemsnitlige længde på et top-10 resultat på Google, er artikler på mere end 2000 ord. Det svarer til 5-6 seks siders tekst. Det er fordi, der er tale om gode lange gennemarbejdede artikler, som andre har fundet nyttige og derfor også lavet links til.

Operate Technology arbejder med en simpel model i forbindelse med søgemaskineoptimering.

Cirkelfigur: Søgemaskineoptimering

Fantastisk indhold

  • Retningslinjer
  • Værktøjer
  • Keywords

Teknisk optimering

  • Hastighed
  • Opmærkning
  • Interne links

Linkbuilding

  • Kortlægning
  • Kontaktstrategi
  • SoMe publicering

Det fantastiske indhold

Lettere skrevet end gjort! Hvad er fantastisk indhold? Det afhænger selvfølgelig af hvilket formål indholdet har – men prøv at stil dig selv spørgsmålet om det lever op til følgende kriterier

  • Let at læse. Er sproget enkelt og flydende, og teksten stor og tydelig. Brugerne har ikke tid til at knibe øjnene sammen, og sidder ofte i situationer, hvor der er mange forstyrrende elementer.
  • Spændende. Gør brug af journalistiske kroge til at indfange og fastholde brugerne, fx med centrale infografikker, relevante billeder (ikke stock-foto), fremhævede citater, video og faktabokse.
  • Afsluttet. Er indholdet afsluttet og udtømmende beskrevet. Ikke at alle sider skal Tolstojs Krig og Fred, men der skal være nok viden og information til at brugeren føler emnet er afdækket. Det er frustrerende hele tiden at blive sendt videre med et link. Så slå hellere nogle sider sammen.
  • Handlingsorienteret. Er indholdet noget den besøgende skal handle på baggrund af, er det vigtig med konkrete anvisninger. Det kan være konkrete checklister, instruktionsvideoer, guide til hvordan en ansøgning skal se ud eller opskriften. Og skal brugeren videre efter siden kan det være med links som er beskrevet, med forklaring på hvad der skal ske på den linkede side.

Operate Technology tilbyder kundetilpasset undervisning i værktøjer, som gør det lettere at lave interaktive grafikker, klikbare kort og billeder og andet lokkende indhold.

Keywords

Endelig, så skal I selvfølgelig huske at få de rigtige ord med i jeres artikler, så folk finder dem på de rigtige søgninger. For meget kommercielle organisationer er dette en videnskab, ikke mindst når der skal optimeres på deres annonceringsstrategi. For informations- og viden tunge organisationer er dette et mindre problem, da ordene ofte plejer at være der!

Men det kan være nyttigt at stoppe op og sammenligne med hvad brugerne søgte på og hvad I benytter på jeres hjemmeside. Fire spørgsmål er interessante:

  • Bruger I konsekvent samme ord for samme begreber?
  • Er der overensstemmelse med hvad brugerne benytter af ord for et givent begreb og jeres anvendelse?
  • Benytter jeres kon-kollegaer samme ord som jer?

Tekniske forudsætninger – det letteste point (for det er os der laver arbejdet)

En af forudsætningerne for at en hjemmeside er god til søgemaskiner er dog en række mere eller mindre tekniske forhold, som hjemmeside skal understøtte

  1. Hjemmesiden skal være hurtigt. Til det formål har Google lavet deres eget test-værktøj, som tager kort tid at prøve.
  2. Brug de korrekte headings (h1 – h6) på hovedskriften og under overskrifter.
  3. Sidens titel og sidens url benyttes fuldt ud.
  4. Links har tydelige tekster (ikke bare ”læs mere”), og ingen af dem er brudte
  5. (De gode) billeder har alternative tekster
  6. Hjemmesidens indhold linker til hinanden på fornuftig vis
  7. Løbende og automatisk anmeldelse af ændringer gennem Sitemap.xml protokollen
  8. Hjemmesiden har de korrekte metatags, fx description og canonical.
  9. For de ambitiøse: Sørg for at indholdet er opmærket med schema.org kategorier. Så kan Google bedre indeksere og nogle gange får du Rich Snippet

Så selvom indholdet er det absolut vigtigste, er det ærgerligt ikke at score de lette point. Der er selvfølgelig mange flere faktorer, men med mindre I slås om topresultat på ordet ”lån”, ”biograffilm” eller ”bukser” er det nok ikke arbejdet værd.

Linkbuilding

Hvis I er ambitiøse med søgemaskineoptimering er linkbuilding en nødvendighed. Få andre til at ”stemme” på jeres hjemmeside! Men hvordan får man flere links til sine sider?

  • Opsætning af scanningsværktøj, der ser hvem der linker til kon-kollegaer. Er der nogen som burde vide, at I også eksisterer? Hvorfor linker de ikke til jer?
  • Kortlægning af influencers, videns-hubs og myndighedssider på området. En struktureret tilgang til hvem der skriver om og linker til jeres domæne
  • Indgåelse af strategiske samarbejdsaftaler med (net)medier og platforme
  • Etablering af publiceringsstrategi for sociale medier, fx med anvendelse af Social Media management værktøjer. Det behøver ikke være kompliceret, men det er blot én blandt mange opslagstavler for jeres indhold.

Når I kender området, kan I bedre udarbejde en handlingsplan for, hvordan I kommer på radaren hos relevante aktører. Det kan være fra helt simple mail-kontakter, kommentarer på blog-indlæg til længerevarende forsøg på at etablere samarbejde.

Der er selvfølgelig rigtig mange flere muligheder, men det skal være realistisk, set ud fra organisationens ressourcer og politikker. Fx er der mange organisationer, der ikke ønsker at deres medarbejdere skal påtvinges at benytte Sociale Medier til at dele indhold. Og heller ikke alle har mulighed for ”backlinks” og forfølge andre for at sikre links.

Få et SEO-forløb tilpasset jer hos Operate Technology A/S

Fordi vi kender jeres hjemmeside – hvis I er kunde hos os – kan vi lave meget målrettede forløb, hvor det ikke kun bliver ved snakken, men rent faktisk også bliver implementeret på hjemmeside. Og hvor I kan prøve forskellige ting af og efterfølgende få vores feedback. Så slipper I for SEO-kurser der efterfølgende ikke passer til jeres virkelighed.

Et almindelige SEO-forløb ser sådan ud:

Uge 1

Forberedelse

  • Vi undersøger jeres hjemmeside, for at identificere forbedringspotentialer
  • Vi laver en ”base-line”. Hvordan rangerer I på nettet i dag på forskellige ord og sætninger
  • I modtager et spørgeskema

Uge 1

Workshop 1

  • Foredrag om søgemaskineoptimering og fremtidige trends på nettet
  • Præsentation af vores indledende undersøgelse
  • Forberedelse af den kommende proces
  • Igangsættelse af jeres processer med at lave redaktionsplaner, identificere ”glemt” indhold og guide til stil og tone

Uge 2

Opsætning af værktøjer til jer

  • Linkbuilding, keywords
  • Evt. værktøjer til fantastisk indhold
  • Evt. SoMe management

Uge 2-3

Teknisk optimering af hjemmesiden

  • Vi laver de tekniske optimeringer. Nogle vil I skulle udfylde efterfølgende, fx god overskriftsstruktur

Uge 3

Undervisning

  • God SEO-adfærd for redaktører
  • Værktøjer til linkbuilding og keywords
  • Evt. værktøjer til fantastisk indhold

Uge 6

Opfølgende møde

  • Hvordan går det med rangering på nettet? Er i kommet højere op?
  • Hvilke områder synes I er sværere?
  • Gentagelse af dele af undervisningen efter behov

 

Cases med konsekvent struktur

Case - DIIS - hero
DIIS
Dansk Institut for Internationale Studier er placeret som nummer fire på Thinktankwatchs liste over tænketanke i Europa. Den højeste placering for en dansk organisation overhoved. Over 100 forskere sørger dagligt for at dette ry opretholdes og hjemmesiden sørger for at al denne viden er tilgængelig for alle.
Case - Dansk Energi - hero
Dansk Energi
Danske Energi er brancheorganisation for danske energiselskaber, og samtidig hjem for mindre sammenslutninger som Dansk Elbilalliance, Intelligent Energi og ELFORSK. Operate Technology har etableret en fælles webplatform i Drupal, så de alle kunne få deres egen hjemmeside.

Drupal hjemmesider og digitale kommunikationsløsninger